Miehet Miraclen takana – Heikki Forsström
Miraclen tuottajana ja säveltäjänä toimiva Heikki Olavi Forsström aloittaa haastattelun viemällä meidät hetkeksi lapsuuteensa ja kertoo kuinka valaistui jo nuorena musiikin suhteen:
“Oli hämmentävää oppia Beatlesin ‘Let it be’ –kappaleen bassoriffi ja ymmärtää, kuinka vahvasti musiikilla voi itseään ilmaista.”
Rakkaus musiikkiin näkyi vahvasti Heikin elämässä lapsuuden jälkeenkin. Hän opiskeli Tampereen taide- ja viestintäoppilaitoksessa, Pop ja Jazz-konservatoriossa sekä kuului varusmiessoittokuntaan. “Varusmiessoittokunta-ajat olivat hulvatonta aikaa – siellä tutustuin musiikki-ihmisiin, jotka ovat nykyään erilaisissa rooleissa suomalaisessa musiikkiskenessä.” Opiskeluaikoina mies sävelsi lyhytelokuvia ja läpisävelsi muun muassa Spede Pasasen tuottamia tv-sarjoja, kuten ‘Ihmeiden tekijät’ ja Parhaat vuodet’.
Kun Heikki vuonna 2003 kuuli Miraclen etsivän uutta työntekijää, hän haki. Kahdensadan muun tavoin. Mies kertoo hakeneensa hieman vitsillä korkean hakijamäärän vuoksi. Hakeminen kuitenkin kannatti ja pian Heikki aloittikin työt Miracle Soundissa. Heikki on omimillaan ääninäyttelijöiden ohjauksessa ja pystyy saamaan saatavilla olevista resursseista parhaan mahdollisen aineksen irti.
”Kun tehdään kaupallisia asioita, asiakaslähtöisyys ei saa unohtua. Äänen puolella se on oma taiteenlajinsa.”
Heikki kuvailee merkityksellistä ääntä ikuiseksi sijoitukseksi. Jos löytää hyvän tavan esittää jonkin asian osuvasti, se ei välttämättä katoa koskaan.
“Ääni on tunnetilan välittämistä ihmiseltä toiselle. Tunne on siitä hyvä juttu, että se jättää voimakkaan muistijäljen.”
Kuvaan nähden äänellä voidaan luoda erilaisia tasoja ja ulottuvuuksia sekä siihen samaistuu herkemmin. Mahdollisuuksien kirjo on loputon. Mies ottaa esimerkiksi Cars-elokuvan, johon ääninäyttelijä tekee äänen autolle. Ääni ei kuole koskaan, vaan assosioituu aina kyseiseen autoon. Ääni tulee myös automaattisesti mieleen, kun auto nähdään.
Tästä syystä monesti äänen kuvataankin olevan elokuvan sielu. Heikki kuvaa äänen tuovan lojaliteettia kohderyhmän sisällä ja kertoo äänilogon merkityksestä: “Tutkitustikin joitain mainoksia ei tunnisteta ilman niiden äänilogoa – monet brändit henkilöityvät juurikin ääneen.”
Tuottajana Heikki vastaa kokonaisuuksista, mutta muistuttaa siitä, että yksityiskohdistakin kiinnostuminen on tärkeää: “Jos ei osaa yksityiskohtia, voidaanko silloin puhua kokonaisuuden hallitsemisesta?”
Hyvän tuottajan yksi ominaisuus on kuitenkin välillä osata antaa olla ja jumittumatta liikaa yksityiskohtiin. Kuten Beatles sen meille jo aikoinaan kertoi: Speaking words of wisdom, let it be.”