';
side-area-logo

Miehet Miraclen takana – Heikki Forsström

Miraclen tuottajana ja säveltäjänä toimiva Heikki Olavi Forsström aloittaa haastattelun viemällä meidät hetkeksi lapsuuteensa ja kertoo kuinka valaistui jo nuorena musiikin suhteen:

 

“Oli hämmentävää oppia Beatlesin ‘Let it be’ –kappaleen bassoriffi ja ymmärtää, kuinka vahvasti musiikilla voi itseään  ilmaista.”

 

Rakkaus musiikkiin näkyi vahvasti Heikin elämässä lapsuuden jälkeenkin. Hän opiskeli Tampereen taide- ja viestintäoppilaitoksessa, Pop ja Jazz-konservatoriossa sekä kuului varusmiessoittokuntaan. “Varusmiessoittokunta-ajat olivat hulvatonta aikaa – siellä tutustuin musiikki-ihmisiin, jotka ovat nykyään erilaisissa rooleissa  suomalaisessa  musiikkiskenessä.” Opiskeluaikoina mies sävelsi lyhytelokuvia ja läpisävelsi muun  muassa Spede Pasasen tuottamia tv-sarjoja, kuten ‘Ihmeiden tekijät’ ja Parhaat vuodet’.

Kun Heikki vuonna 2003 kuuli Miraclen etsivän uutta työntekijää, hän haki. Kahdensadan muun tavoin. Mies kertoo hakeneensa hieman vitsillä korkean hakijamäärän vuoksi. Hakeminen kuitenkin kannatti  ja pian Heikki aloittikin työt Miracle  Soundissa. Heikki on omimillaan ääninäyttelijöiden ohjauksessa ja pystyy saamaan saatavilla olevista resursseista parhaan mahdollisen aineksen irti.

 

”Kun tehdään kaupallisia asioita, asiakaslähtöisyys ei saa unohtua.  Äänen puolella se on oma  taiteenlajinsa.”

 

 Heikki kuvailee merkityksellistä ääntä ikuiseksi sijoitukseksi. Jos löytää hyvän tavan esittää jonkin asian osuvasti, se ei välttämättä  katoa koskaan.

 

“Ääni on tunnetilan välittämistä ihmiseltä toiselle. Tunne on siitä hyvä juttu, että se jättää voimakkaan  muistijäljen.”

 

Kuvaan nähden äänellä voidaan luoda erilaisia tasoja ja ulottuvuuksia sekä siihen samaistuu herkemmin. Mahdollisuuksien kirjo on loputon. Mies  ottaa  esimerkiksi  Cars-elokuvan,  johon  ääninäyttelijä tekee äänen autolle. Ääni ei kuole koskaan, vaan assosioituu aina kyseiseen autoon. Ääni tulee myös automaattisesti mieleen, kun auto nähdään.

Tästä syystä monesti äänen kuvataankin olevan elokuvan sielu. Heikki kuvaa äänen tuovan lojaliteettia kohderyhmän sisällä ja kertoo äänilogon merkityksestä: “Tutkitustikin joitain mainoksia ei tunnisteta ilman niiden äänilogoa – monet brändit henkilöityvät juurikin ääneen.”

Tuottajana Heikki vastaa kokonaisuuksista, mutta muistuttaa siitä, että yksityiskohdistakin kiinnostuminen on tärkeää: “Jos ei osaa yksityiskohtia, voidaanko silloin puhua kokonaisuuden hallitsemisesta?”

Hyvän tuottajan yksi ominaisuus on kuitenkin välillä osata antaa olla ja jumittumatta liikaa yksityiskohtiin. Kuten Beatles sen meille jo aikoinaan kertoi: Speaking words of wisdom, let it be.”

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in