';
side-area-logo

”OLEN KOSKETELLUT SINUA TIETÄMÄTTÄSI AAMUIN, ILLOIN JA ÖIN”
ELI OSSI JAALA TOSIELÄMÄN EFEKTIMIEHENÄ MIRACLESSA 10 VUOTTA

Kun puristat hieromasauvaa erilaisilla otteilla ja samaan aikaan väännät kierroksia minimistä maximiin, surinan sävelkorkeus muuttuu ja siitä saa mielenkiintoisen soittimen.

Tänään on todellisuustunnelissani hieno päivä. Olen elellyt onnellisessa putkessa 10 vuotta, saanut olla töissä Miracle Soundin hienossa porukassa ja olen oppinut tekemään aina vaan parempaa, tunnekylläistä ja vaikuttavampaa ääntä. Elämäni sisältää paljon asioita, mutta tämä teksti sisältää ajatuksia uskomattoman monipuolisesta ammatistani sekä tarjoaa pienen kurkistuksen siihen mitä Tosielämän efektimies Ossi Jaala tekee ja on tehnyt.

Historiaa. Aloitin työurani 14-vuotiaana monnina. Ensimmäinen duuni oli kärrypoikana Tikkurilan Anttilassa… *fast forward* … ja olen ollut Miracle Soundissa maaliskuusta 2011 tähän päivään. Tarkalleen ottaen tartuin kapuloihin Kaapelitehtaalla maanantaina 14. päivä klo 9:30.

Toinen tarina olkoon se, mitkä asiat vaikuttivat siihen, että pääsin Miracleen duuniin ja miksi juuri minut siihen valittiin – mutta aikakirjoihin kirjattakoon, että kirjoitin jo ensimmäisenä työvuotenani oudohkon radiomainossarjan, joka palkittiin Vuoden Huipuissa hopeahuipulla.

”OLEN ÄÄNIMAINOSMIES JA MYYN LUOTTAMUSTA, JOS JOKU KYSYY.”

Multa on kysytty mitä teen työkseni, siis päivittäin. Tavallaan vaikea kysymys jopa itselleni.
Tosielämän Efektimiehellä ei ole kahta samanlaista päivää. Yhtenä päivänä mietitään mainostoimiston kanssa castingasioita ja mennään alan hahmojen kanssa luntsille.
Toisena päivänä täytän pari exeliä ja toisena aprikoin, miten soitan hieromasauvaa. Osaan matkia predatoria ja kehitin aikoinaan ”naapurista huudon”.
Kaikkina päivinä aikataulutan studiosessioihin näyttelijät, copyt ja asiakkaat eli toimin Miraclen päädyn projektinhillintätehtävissä.
Tämän lisäksi olen jatkuvasti yhteydessä toinen toistaan mielenkiintoisempiin ihmisiin joka onkin yksi suurimpia nautintoja koko työnkuvassa.
Olen myös Miracle Disco WC:n ”Pönttöradio 21Mhz” maskotti sekä voimaeläin. Samaan aikaan otan haltuun audioalalla kaikkea uutta, tutkin äänen käyttöä monipuolisesti ja kehittelen tapoja tehdä asiat vaikuttavammin.

Huomannet, työnkuvani lienee ulkopuoliselle melko vaikea selittää? Olen äänimainosmies ja myyn luottamusta, jos joku kysyy.

Olen toiselta ammatiltani jonkin sortin muusikko. Instrumenttejani ovat mm. rummut ja perkat, sekä piano ja ääneni.
Olen myös sanoittaja, säveltäjä sekä niskaan hengittävä apulaistuottaja. Mainittakoon, että luotsasin aikoinaan @Junkmail -hittiyhtyettä.
Youtubessa yhdellä kappaleellani on jo yli 1,5 miljoonaa katselukertaa. Jotain siis osasin jo ennen Miraclea.

Nykyään säveliäni voit kuulla mm. radiokanavien tunnareissa, sanoituksiani Suomen tarttuvimmissa mainoskorvamadoissa ja soittoani joka päivä radiossa, TV:ssä, kauppakeskuksissa ja onlinessa. Veikkaukseni on, että tällä hetkellä keskiverto suomalainen mediankuluttuja saattaa kuulla rytmistä tohtorointiani määrällisesti enemmän kuin ehkä kenenkään muun rumpalin soittoa eri medioissa.

”ME OSAAMME TEHDÄ KAUPALLISTA ÄÄNTÄ.”

Miraclessa on kymmenessä vuodessa timantiksi hioutunut kaupallisen äänen asiantuntijoiden tiimi, jolle on vaikea asettaa vertailukohtaa. Kaikilla meillä on luonnollisesti pitkän linjan musatausta, soitamme useita instrumentteja ja osa live-musailee enemmän kuin toiset. Se mikä meidät Miracle-Miehet yhdistää ja erottaa muista, on nimenomaan kaupallisen musiikin ja äänen tuntemus, ääniohjaus sekä näyttelijöiden ja äänitalenttien kykyjen tuntemus.

Me osaamme tehdä kaupallista ääntä.

Kaupallista ääntä ei voi kirjoittaa auki, eikä selittää asiakkaalle miksi ja miten jokin harmonia, melodia sointukulku tai muu ääni vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Se ei ole käytännön elämässä ehkä edes mahdollista eikä ainakaan toimivaa. On monta abstraktia ja vielä abstraktimpaa seikkaa, jonka jokainen kuulija kokee lopulta eri tavalla.

Ääni ON ainoastaan TUNNE, sanat ovat informaatiota. Tunne on tärkeintä.

Helpoin tapa havainnollistaa on kysyä, tiedätkö mikä ero on biisin pallolla ja laatikolla? Hyvä jos tiedät. Me syväluotaamme korvamme brändin ytimeen asti, tutustumme kohderyhmään, ja yhdistämme nämä asiat tarkoin harkituilla toimenpiteillä, jotka yhdistävät ja vaikuttavat välitettävään mielikuvaan. Ja niin kuin jo aiemmin mainitsin, myyn vain luottamusta siitä, että tiedän mitä teemme.

Vaikka Miracle tuottaa ääntä monipuolisesti kaikkiin medioihin kaukolämpöputkesta onlineen, rakkauteni radioon pitää ehdottomasti nostaa erikseen esille. Olen aina kuunnellut radiota sekä äänimainontaa objektiivisin korvin, ja pohtinut miten sitä voisi tehdä eri tavalla. Paremmin. Olen kysynyt itseltäni miksi jotkin asiat toimivat ja jotkin jopa ärsyttävät. Monta asiaa olen oppinut, mutta mainittakoon se, että radion tekemistä voi suoraan verrata mihin tahansa artesaanityöhön – sitä voi tehdä ainoastaan intohimolla, rakkaudella sekä sopivalla hulluudella. Ja planeettamme radioita seuranneena voin ilolla todeta:

Suomessa osataan tehdä maailmanluokan radiota – torilla tavataan kun ajat antavat myöten!

”OLEN OPPINUT NÄKEMÄÄN BRÄNDIN IHMISENÄ.”

Olen oppinut näkemään brändin ihmisenä. Brändi itsessään on henkilö, joka edustaa ydinkohderyhmää ja brändin puheääni, ilmeet, kampaus, habitus ja arvot tulevat häneltä.
Niihin pitää voida helposti samaistua. Tällä tavoin kohderyhmän on helppo olla brändin kaveri.

Brändin kohtaaminen on kuin ala-asteella tapahtunut ensitapaaminen tulevan parhaan kaverin kanssa. Aluksi ehkä outo, mutta jotenkin kiinnostava, toihan on diggailee samoista asioista kuin minä. ”Hei, tulisitko meille leikkimään?”. Siitä se lähti ja nyt olemme kuin paita ja pehva, lojaaleja toisillemme. Ja tämä lojaalius jatkuu pitkään, sitä ei matkan varrella pienet virheetkään riko.

Brändin pitää olla inhimillinen.

Mä en voi kertoa kaikkea, koska myyn luottamusta. Olen silti kerännyt kuunteluusi muutaman kasen digitaaliseen jukebotskiin, jotka olemme Miraclessa viimeisen kymmenen vuoden aikana pääseet toteuttamaan. Ne liittyvät erityisesti kaupallisen brändin oman uniikin äänen löytämiseen ja kirkastamiseen musiikkiäänimaailman keinoin. Brändin ääntä, audiobranding, siis.

Pääset kuuntelemaan niitä tästä.

Haluan kiittää Timo Larua, Heikki Forsströmiä, Rike Pietilää, Izmo (Raptorin) Heikkilää sekä kaikkia Miraclen vanhoja kollegoita siitä työstä, jota olette tehneet.
Isaac Newtonin sanoin: ”Jos olen nähnyt muita kauemmas, se johtuu siitä, että olen seissyt jättiläisten olkapäillä.”

Kiitos kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille luottamuksesta. Olen saanut toteuttaa itseäni ainoastaan teidän takia. Kiitos.

Missä tahansa duunissa tärkeintä on intohimo, rakkaus ja lapsellinen mielenkiinto asiaan mitä tekee. Välillä on toki raskaampia päiviä, mutta joka aamu lähtiessäni töihin tiedän, että pääsen vaikuttamaan iteäni suurempiin asioihin sekä istumaan ylpeästi Suomen ykkösrivin äänituotantoyhtiön penkille.

Ollaan kuulolla,

Ossie ”Tosielämän efektimies” Jaala

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in