';
side-area-logo

Miehet Miraclen takana – Timo Laru

Miracle Soundia johtava Timo Laru vaikuttaa ensivilkaisulta jämptiltä mieheltä. Kuoren alta paljastuu selvästi asiansa osaava mies. Hän kertoo eksyneensä äänialalle bänditouhujen kautta 16-vuotiaana. Luontainen kiinnostus musiikkia kohtaan ajoi hänet alalle. Laru onkin ollut mukana äänialalla kaupallisen radion alkuajoista lähtien. Hän palaa muistoissaan hetkeksi 80-luvun loppuun, ja kertoo ajasta, kun äänimainoksia äänitettiin pommisuojan suojissa paikalliselle kyläkaupalle.

 

“Jossain kohtaa ymmärrettiin, että hei, tästähän saa rahaa.” 

 

Miraclen remmiin mies hyppäsi vuonna 1991 hyvällä menestyksellä. Erilaisia tunnustuksia ja palkintoja on uran aikana kertynyt jos jonkin verran. Vaikka palkinnot eivät itsessään ole Miracle Soundin tärkein tavoite, ovat ne tärkeä tunnustus ammattitaidosta.

Laru pitää selvästi työstään ja arvostaa erityisesti sitä, kuinka saa päivittäin työskennellä ammattilaisten kanssa. ”Mainostoimistojen ihmiset, ammattinäyttelijät ja muut alan ihmiset ovat rautaisia osaajia, jotka motivoivat jatkuvasti.” Laru nauttii luovista prosesseista, ideoiden eloon herättämisestä. Osa Miraclen projekteista on alusta loppuun toteutettavia, kun taas osa toteutetaan yhteistyössä mainostoimistojen kanssa. “Pidän molemmista, vaikea valita suosikkia. On mukavaa, että joka päivä on hieman erilainen ja keissit vaihtelevat.”

Kun kysyn mieleenpainuvinta muistoa Miraclen ajoilta, Laru toteaa naurahtaen sen olevan sensuroitu. Pienen painostuksen jälkeen hän kuitenkin kertoo eräistä pikkujouluista, jotka päättyivät siten, että he jäivät porukalla valomerkin jälkeen jatkamaan iltaa tyhjentyneellä Tavastialla kuunnellen musiikkia täysillä lohkoperunoita syöden. Hän muistelee myös lämmöllä ulkomaanreissuja, joita Miraclessa ollaan menneiden vuosien aikana tehty.

Larun oma erikoisosaaminen keskittyy erilaisten äänimaailmojen rakentamiseen ja ääninäyttelijöiden ohjaukseen. Miehellä on hallussa myös kokonaiskuva kaupallisesta puolesta – hänellä on kyky ottaa huomioon loppuasiakkaan ostokäyttäytyminen ja pystyy luomaan oikeanlaisen mielikuvan tuotteesta.

Laru kertoo äänialan muuttuneen vuosien varrella. Prosessit kestivät ennen paljon pidempään – esimerkiksi ääninäytteet tuli hakemaan lähetti C-kasetin muodossa, kun tänä päivänä se on lähetetty digitaalisessa muodossa sekunneissa. Laru toteaa maailman menevän eteenpäin, mutta näkee äänialan kehityksen toteutuneen vaiheittain, pikemminkin kuin yllättäen.

Juttelemme lopuksi äänimainoksen eduista visuaalisiin nähden. “Ääni mahdollistaa personoidumman mainoksen, joka puhuttelee jokaista eri lailla maalaten oman laatuisensa kuvan jokaiselle. Ääni ei myöskään ole mediasta riippuvainen.”  – Laru lopettaa, ystävällisesti, jämptisti ja äänellä jota on mahdoton kirjoittaa.

    

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in